Dag 15: Nørre Alslev - Groningen

10 augustus 2018 - Groningen, Nederland

5:30 uur. Wekker gaat. Nacht van half slapen half wakker zijn. Wij zijn in elk geval blij dat we niet in een tent liggen. Slecht weer met regen, wind en onweer maakt het Deense nachtleven weer compleet hier.
In de ochtend is het droog. Waait wel stevig.
We gaan naar Rødby om daar de boot te pakken naar Puttgarden. Als dat maar goed gaat....
De checkpoints van de boot samen gehaalt. Tibo ziet zijn kans schoon en duikt naar een ander poortje en laat mij aan mijn lot over. We dachten dat we het nu snapten en er niks fout kon gaan als er 1 boot in de haven zou liggen. Maar uiteraard is niks minder waar. Tibo kon verder, maar schijnbaar is het verhaal van de verstekeling hier ook bekend want het computersysteem slaat op tilt als ik aan de buurt ben. Word ik herkent? Nee, een kleine storing. Het inchecken loopt met een sisser af dit keer. Nog een keer samen ontbijten en samen op de boot voordat onze wegen scheiden. We nemen afscheid en verlaten de boot😭 ik rij richting Kiel terwijl Tibo zijn motor nog even gaat voeren. Goede reis verder Tibo en bedankt voor de leuke vakantie.

Nu is het nog mijn 2 wieler en ik. Na het schommelen op de boot nu op de motor verder door de wind. Nog voor Kiel zet ik de spannende route aan naar Groningen. 375 km te gaan. En uiteraard kan een stukje offroad niet ontbreken. Via de vervuilde binnenwegen knor ik verder. Tom heeft een beetje kuren. Omdat ook ik mijn 2 wieler even moet voeren en zelf ook even een pauze pak kan ik even met tom aan tafel en kijken wat er scheelt. Is nu wel heel stil in mijn helm😂.
Tom doet het weer en hij laat mij mooie stukjes zien. Het fietspad heb ik even geweigerd. Inmiddels ben ik weer op de veerboot die over de Elbe gaat. Gelukkig kon ik met de motor de rij auto's weer fijn voorbij rijden. Het is nog lekker droog. Ideaal weer om te rijden. Ergens rond 18:00 uur kom ik in Groningen aan. Zo meteen een broodje scoren ergens waarna ik verder hobbel. Vanmorgen ook een spannend weggetje gehad. Kreeg waar ik om vroeg van Tom. Een leuk slinger landweggetje. Niet echt offroad maar ook niet onroad😂. Nog steeds aan het genieten. Nu van een Duits "Fjord" de Elbe toch weer anders dan de Noorse. Maar goed, een gegeven paard niet in de bek kijken.

Ik ben verder doorgereden dan de bedoeling waardoor ik nu bijna in het Duitse Ostfriesland ben. Moin zeggen ze hier in plaats van hallo. Eenvoudig tankstation zorgde ervoor dat ik voor een hapje de Edeka in moest. Het werd nu echt tijd voor de innerlijke mens. Nog 130 km. Hopelijk is die weg met Straße bahn schade voorbij. Ondanks het vele verkeer daar slecht wegdek. Alsof ik in galop rij op een paard. Hopelijk kan ik hier buiten mijn helm enz. Veilig laten liggen. In Scandinavië hoef je in elk geval niet bang te zijn voor diefstal.... snel de koffie achterover en gaan met die banaan.

Het paardrijden schoot niet op, vandaar dat ik weer de snel de snelweg op ging om daar maar weer te stranden in de enkelbaans file die stilstond. Sta je dan met je stalen ros... eerste afslag Leer-Ost stukje binnendoor, snelweg weer terug op en nog even een frisse douche mee gepakt in Duitsland. Had ik nog niet gehad. Ondertussen aangekomen in Groningen en genoten van een heerlijke stampot met rookworst😊

Onderweg nog even voor cowboy moeten spelen en een losgebroken koe de wei terug in gedreven. Ik kwam aanrijden en zag een beest op de weg staan. Dat beest: ik stond op de weg e zag een motorrijder stoppen....
Die koe stond mij aan te kijken.... en ik hem of haar. Toen er een tegenligger kwam wist het beest het even niet en kroop via de sloot terug de wei in. Eind goed al goed.
Zo nog even Groningen stad in. Al met al weer een lekker stukje gereden. 485 km in 7:44 uur. Fijn voor het zitvlees is het niet.... morgen het laatste stukje van de reis🤔