Dag 5: Preikestolen

31 juli 2018 - Preikestolen, Noorwegen

De volgende dag...

Ondertussen ben ik kwijt welke dag het is... dat heet of het maandag of dinsdag ofzo is. Goed teken?

Na een ochtendje vergaderen en ontbijten hebben we besloten een nacht bij te boeken en ons aan de hike te wagen. We hebben uit moeten wijken na een hutje. Onze kamer was al verhuurt voor vannacht. Na de ergste regen de hike begonnen en de motor voor 1 dag laten staan🤔. De hike begon meteen vrij stijl. Je zou er 4 uur over moeten doen. Heen en terug.
Dit bleek wel een hike van nivo te zijn. Maar man wat hebben we genoten van de uitzichten onderweg. Je bent jong en je wil wat😇 Volgens Tibo was het enkel nog je wil wat... Juist. De toon van de hike was hiermee meteen gezet.😛
De hike was zeer de moeite waard. En geen entree he😂
Onderweg kwamen we niet alleen veel chinezen tegen, waar we ons chinees meteen bij konden spijkeren. Nihou (of hoe je het ook schrijft) is hallo
Als we houdoe hadden gezegd begrepen ze het misschien ook wel.

Maar goed. Naast de chinezen ook mensen met kleinen kinderen. Jaar of 5 schat ik. Daar kun je wat van vinden. Net zoals je er wat van kunt vinden dat ik met vakantie ben😂😎
Maar die discussie mijd ik liever...

De stratenmakers die het pad naar de Preikestool aan hebben gelegd namen het trouwens niet zo nou. Schots en scheef....

Verder kwamen we nog mensen tegen  met honden. Vond het extra mooi toen ik mensen tegen kwam met een franse bulldog. Had niet gedacht dat zo'n beestje dat aankon. Of Max dat zou kunnen?
Zelfs nog een paar Nederlanders tegen gekomen toen ik zong dat we er bij waren. Het verzoek of ik daar direct mee wilde stoppen😂😂😂
We waren net voor de regen op de preekstoel. Enige preek die door mijn gedachte ging was een van mam. Robin, ga weg bij die rand😂 maar goed dat ze er niet bij was. Ik ben gelukkig niet over de rand gaan zitten of liggen zoals sommige anderen.

Na de lunch boven weer terug naar beneden. Een hele wandeling. Voelde zwaarder dan naar boven. Paar druppels regen gehad, maar mag geen naam hebben. Dan nog even wat geschiedenis les over het ontstaan van deze toeristische trekpleister: het begon in de vikingen tijd toen de eerst paden aangelegd werden, gewapend zonder waterpas is men een pad gaan maken om en over de berg. Echter konden ze bij de grote rots niet meer verder. Daar hield het pad op. De paden leggers kregen een preek van hun opdrachtgever. Toen ontstond het idee om er maar een toeristische trekpleister van te maken met de naam Preekstoel.😉

Morgen staat een pittige rit op de planning. 412 km richting Vikanes. Benieuwd wat we tegen gaan komen. Als het maar droog is. Zou wel mooi zijn. Het Flekkefjord en Lysefjord waren in elk geval heel mooi om door te rijden.

Oja, uit een beetje verveling heb ik een bonus verslag gemaakt voor de liefhebbers😂

1. Jo:
    31 juli 2018
    Wat mooi allemaal.Dat geloof ik dat het zwaar was,op die stenen lopen.Maar wat fijn dat jullie dit hebben kunnen doen.