Dag 7: Ringøy - Stryn en het verlaten huisje

2 augustus 2018 - Stryn, Noorwegen

Vanochtend de camping in Ringøy wakker gemaakt om 7:45 uur. Nog een christelijke tijd vind ik. Doel van vandaag: verder komen in Noorwegen. We wilde vandaag zoveel mogelijk km afleggen en dat gaat soms het beste hier met je ogen dicht😏. Al is dat voor de balans wel lastig met rijden.
We waren net voor de regen klaar met inpakken en ontbijten. Dus snel de motor op en wegwezen.
Het was best grijs en nat onderweg. Gelukkig boden de tunnels uitkomst. En wat een lange tunnels hier. Die Nooren hebben ongetwijfeld een cursus steenhakken gehad. Wat een kunstenaars. Complete tunnel met rotonde en al. Petje af.
Gelukkig werd het rond de middag droger, maar na 200 km zaten wij er even doorheen, fiets aan de kant en even een powernap. Die deed wonderen. Nog een kopje koffie en verder. Ik durf te zeggen dat de omgeving erg eentonig is hier. Bergen, bergen en nog eens bergen. Denk je alles gehad te hebben, gaan ze op de plaatsnaamborden verder met Bergen. Ja, er is hier een plaats die Bergen heet.
Her en der een watervalletje gespot maar veel spannender dan dat werd het niet tot dat......

We kwamen bij weg werkzaamheden. Als een stuk rots de Nooren in of op de weg ligt doen ze niet zo heel moeilijk. Paar gaatjes boren, dynamit erin en boem. Ik reed voorop en voor mij reed een auto, reed dus niet voorop maar bijna achterop!!! Is het nog te volgen? Die auto voormij stopte om de tegenligger voorrang te geven. Waarom?🙎 geen idee. Maar remmen werd hem niet. Dus maar de uitwijk manouvre toepassen. Met dank aan Chris en Rene die mij nog tips en trick hadden geleerd😆. Met een licht gekleurde onderbroek reden we verder. De show must go on.

Nog even weer tanken en bij een bakkerijtje hapje eten. We zouden weer een veerboot krijgen op de route. Met mijn soort veerboot fobie dingetje leek het mij ook wel een goed plan om de alternatieve route te pakken. Dat het 1 keer per dag lukt om samen op de boot te belanden wil niet zeggen dat het ook 2 keer lukt. Niet te overmoedig worden.
Onderweg na het bakkertje zagen we nog het topje van de ijsberg. De gletsjers van Jostedalsbreen. Toen ik die zag begon ik al plannen te maken voor mijn volgende reis....
Maar oke. We kozen de alternatieve route. Was niet veel korter, maar mooi dat die was. Kreeg de kans niet met mijn ogen te knipperen😂. De route ging omhoog, onderweg kwamen de Gletsjers steeds sneller en beter in zicht. De keus is gemaakt. Ik moet terug. Thuis maar eens kijken wat er in de agenda staat voor over 2 weken? Vrees dat die al uitpuilt🤔 maar niet met een reis naar Noorwegen.
Wat was deze alternatieve route gaaf. Echt heel gaaf. Zit alleen met 1 probleem. Hoe ga ik thuis uitleggen hoe gaaf dit was? Mijn actioncam had ik alweer teveel gebruikt dus batterij was leeg. Weer een reden om terug te gaan. Tijdens de afdaling kregen we te maken met het lokale vee. Schapen en koeien. De 60, deze weg, kwam uit op de 15 die we verder moeten hebben naar Geiranger. We besloten langzaam, maar zeker eens opzoek te gaan naar een slaapplaats. 1ste camping vonden we niks en eigenlijk nog te vroeg. Hutje dan maar? Ja. Links was een garage, maar waar was dan de oprit van de hutten verhuurder? Ah, achter de struiken een gravelpad omhoog. Nog een keer offroad oefenen. Met de nadruk op OEFFFF. De hutjes waren fraai gelegen, maar allemaal geboekt. Who goes up, has to go down. Inderdaad. Overhaakse gravelbocht naar onder.
Met een de bonte onderbroek verder.
Volgende halte ook niet die daarna wel. Tibo spreekt en verstaat een aardig woordje Zweeds en Noors. Een kwaad woordje verstaat hij misschien ook nog wel. Maar deze verhuurder was erg vriendelijk. We hadden keus. Ik kon het een beetje volgen. Gamelle hutte begreep ik wel. Doe die maar. De oude boerderij woning is voor ons vannacht. Luxe? Nee. Compleet? Ja. Nog even boodschappen voor het ontbijt scoren en hapje eten. Besloten ons zelf te tracteren en niet zelf te koken vanavond. Bediening op terrasjes kennen ze hier niet echt. Je kunt binnen bestellen Brengen het wel als het klaar is. De prijzen hier vallen mij nog enigsinds mee. Ja, toeristische plekken zijn meestal duurder. Maar gemiddeld genomen is het redelijk ok. Kon erger. We hoeven nog niet over op water en brood.

Kreeg nog bericht van thuis dat het daar volgende week 38 graden word? Mooi, blijf ik nog even hier😎