Dag 3: Illegale verstekeling aan boord

29 juli 2018 - Høvåg, Noorwegen

De dag begon weer vroeg na een stevig ontbijt in het motel. 7:15 vertrokken we van Tønder naar Hirtshals. 360 km. Lekker droog weer, maar wat fris. Vlot door kunnen rijden. Het doel vandaag: de veerboot halen van 12:15 uur naar de overkant. Noorwegen, om precies te zijn Kristiansand (of daar ergens in de buurt, maar daarover dadelijk meer🙈)

Reserveringen boot bij ons: check. Niks dat de vakantie nog in de weg staat.
We reden afzonderlijk de boot op. Netjes volgens aanwijzingen van het werkvolk. Met het "vloeiend" Deens wat ik spreek begreep ik precies wat ze bedoelde. Gelukkig hebben we handen en voeten en lukt engels nog een beetje.
Ik reed de boot op, het dek was nat, goed nat, wat ik daar van moest denken wist ik niet. De goede man van Colorline gebaarde nog rustig aan te doen ivm gladheid. Heey, ik begreep Deens😫 en ja hoor, daar kwispelde mijn motor het dek op en neer..... de pakezel op stal gezet en vast gebonden. Opzoek naar mijn reis genoot. Gebeld en gewacht op dek 9.... gewacht en gewacht.... Geen Tibo. Tibo dacht: geen Robin.

Tijdens het wachten zag ik een boot al vertrekken. Wat een imposante boten....

Omdat we elkaar nog niet gevonden hadden maar weer gebeld.....

Later die middag...
Ik besloot, gewapend met mijn ontvangen ticket, een hapje te gaan eten. Mocht mijn tafel delen met een andere man. Heel erg gezellig....hij sprak bijna geen engels
Nog voordat ik toegelaten werd tot de eetzaal kwam er breaking news. Er was een verstekeling aan boord. Gelukkig was hij zo eerlijk zichzelf te melden. Probleem opgelost. Ze hebben hem ingeschreven op de boot voor het geval dat.
Ja, ik zat (zit) op de verkeerde boot. Gelukkig gooide ze mij niet het ruim in😂 of moest ik over het loop plankje. Ik ken de bevolking hier nog niet zo goed dus bleef maar extra vriendelijk😁

Hoe ik op de verkeerde boot beland ben is me een raadsel. Maar ik ga nu dus naar Larvik. Zou handig zijn als ik al de reis naar Kristiansand kon voorbereiden. Maar helaas. Dat is pech, verbinding weg. Ook geen contact te krijgen met Tibo. Heb hem gesmst dat hij in de buurt van Kristiansand maar een camping zoekt. Ga ik daar naar toe brommen als ik om 16:30 uur aan kom in Larvik. Tot die tijd nog 2 uurtjes zien te vermaken op de boot.

Tijdens het zitten op de boot schiet mij spontaan een nieuwe filmtitel binnen: Boat alone😂😂😂 word tijd dat ik van de boot afkom🙈 nog een geluk dat ik geen beren op de weg heb gezien🐻
Inmiddels begint het wachten lang te duren. Dus ik besloot alvast te gaan kijken waar ik de motor ook alweer neer gezet had. Niet gekeken op welk dek ik stond. Ik naar beneden. Werd de verstekeling betrapt. Werd weg gejaagd door een van de medewerkers. Get out, closed😠...
Nou ja, als mijn motor daar staat staat hij zeker veilig bij hem😉 of ze hebben mijn motor een zeemansgraf gegeven? Zien of hij er zo nog staat.

We meren bijna aan en ik sta bij het dek te wachten waar ik kort in gesprek raak met Mr Ducati. Hij vertelde dat hij om de 2000 km de ketting smeerde en de Grossglocker had gereden. De rest begreep ik niet wat hij zei. We mochten naar de motoren. Wel lachen om te zien hoe alle rijders zich klaar maken voor vertrek. Ik rij de boot af en zet wiel op Noorse bodem.
Larvik. Nog geen idee hoe ver het is naar Kristiansand, al kwam ik daar snel genoeg achter..... ver was het ja. Ik zag de extra km maar als bonus. En het verkeerd rijden als dubbele bonus.

Maar man man man. Wat een omgeving. En dat is pas het begin. Dat geeft zoveel energie in een keer. Zonder moeite door gefiets naar Kristiansand omgeving. De E18, weg tussen Larvik en Kristiansand waren veel wegwerkzaamheden en was het heel erg druk. Had de indruk dat er meer mensen met de verkeerde boot waren😂
Blij dat ik gegeven moment van de e18 afkon. Hele mooie binnendoor weg waar ik ook lekker gas kon geven. Kwartier tijdwinst geboekt😇😇

Tibo had ondertussen een camping gevonden. En een mooie ook. Kwart over 8 ben ik ook aangekomen. Net nog een mooie wandeling gemaakt over de rotsen. Ik kijk nu al uit naar zonsopkomst hier.