Dag 12: Tiveden - Markaryd

7 augustus 2018 - Markaryd, Zweden

We verlaten de verlaten en vervallen camping. Nog geen camping eigenaar wakker om beklag te doen over het niet functioneren van de douche. Niet de beste camping tot nu toe. Ik verwacht dat de eigenaar inmiddels wel wakker is van Tibo's motor😂😂😂 de deugniet😂

We vertrekken richting een kopje koffie en verder naar Mjölby. Tanken, pauze en verder. De E20 en E4 geloof ik wel en stel tom in op spannende route naar Gränna. Leuke binnendoor weg met klein stukje offroad. We hebben met dank aan Tom Tolweeg vermeden het 1ste stuk voor de pauze. Bravo Tom. Bedankt. Inmiddels in Gränna. Toeristisch plaatsje. Alweer pauze? Ja, alweer. Wel zorgen dat we in het werk ritme blijven😉
Ze hebben hier heerlijk ijs. Zeker het Bläbär ijs is erg lekker.

Nog wat rond scharrelen hier en zo verder. Het is overigens wel triest om te zien hoe de bomen er hier bijstaan. Verdroogd. Het bos ruikt naar broeiend groenafval. Lijkt mij niet best. In deze omgeving staan met name veel loofbomen waaronder eiken. Quercus robur.
Onderweg nog de lokale hoveniers actief gezien. 3 man en 2 struikjes snoeien. Dat moet wel productie opleveren en de klant stond erbij en keek erna. Oja, was hier op vakantie he. Geen werk😉

Nog wat Zweeds dan maar: Magasin is magazine, solglasögen zonnebril en läsglasögen leesbril. Logisch eigenlijk. Vertaald: leesglasogen. Nog even en de eerste Zweedse zin kan ik schrijven😇

Over een paar dagen weer over op het Deens.

Verkeersles Zweeds 2.
Op de snelweg denken sommige Zweden de auto spiegels niet nodig te hebben. Gelukkig ben je als motorrijder alert op het onbewust zijn van de automobilist. Tijdens een inhaal actie op de snelweg dacht deze meneer ook naar links te kunnen. Ik wil veel delen, maar sommige dingen zijn op bepaalde momenten niet deelbaar zoals een rijbaan.

Het verbandje van wintermuts en Tyrap houd zich goed en lekt nog niet door. Dat houd nog wel tot zaterdag.

We rijden verder. Na wat binnendoor wegen nemen we weer pauze. Wat een straf. Terwijl Tibo zijn verdiende powernap geniet maak ik nog snel een boswandeling. We gaan weer richting een veerbootje. Ik voel de spanning stijgen🤔

Vanwege de temperatuur besluiten we de kortste en snelste route te nemen. E4 weer. Bij het bootje moeten we even wachten. Tijd voor een pauze. 2de ijsje van vandaag. Zo warm is het hier. Gelukkig kunnen we allebei een ijsje kopen van de laatste zweedse kronen die we opzak hebben. Vanaf nu over op het zwerver bestaan🙁 en dan moet ik mijn ijsje ook nog delen met een wesp. Blij dat die eenden niet ook nog zijn komen schooien

We verlaten zo de veerboot samen. Weer gelukt😁. Laatste stukje vandaag naar Markaryd en tevens de laatste slaap plaats in Zweden voorlopig. Blijven hier 2 nachten nadat we vandaag 431 km hebben gereden. Het is trouwens wel lastig rijden met de caravan achter de motor. Je ziet geen verkeer achter je. Bredere spiegels helpen ook niet. Donderdag nog even naar Møns Klint Denemarken. En vrijdag op bezoek bij een vriend in Groningen.

Hoe is het hier nu? Droog en zonnig in elk geval. We moeten zuinig zijn met water. Net als je denkt dat je verder niks meer hebt voor je verslag dan is er toch weer iets. Mijn windbrilletje is stuk. Wou de jas pakken en bleef aan de bril haken. Gelukkig kon ik hem weer in elkaar pielen. Wat een kleine .....piep..... schroefjes. Maar hij doet het weer. Ketting is ook weer gesmeerd. Nu genieten van de rust en het avondeten. Laatste pauze van vandaag voordat we morgenvroeg de dag weer beginnen met pauze😂

1. Dennis:
    7 augustus 2018
    Zwaar leven heb je toch😆