Dag 13: Markaryd - Markaryd - vi letar efter älgen

8 augustus 2018 - Markaryd, Zweden

Daar zitten we dan. In Markaryd. In the middle of somewhere. Vannacht heerlijk geslapen in de caravan. Het begint nu al aardig warm te worden. Gelukkig brengt de wind verkoeling. Na de boeiende gesprekken aan de ontbijt tafel gaan we een nieuwe poging doen om een eland te spotten. Ik weet zeker dat het vandaag lukt. Laatste kans om er een te spotten. Lukt het niet, tja. Dan heb ik pech. Dan moet ik nog wat langer hier blijven en de lezers van mijn blog nog langer vervelen met geen elanden nieuws🤔 Ondertussen leer ik niet alleen de Zweedse natuur en taal, maar ook de cultuur en gebruiken kennen. Als je bij mensen naar binnen gaat doe je je schoenen uit. En veel mensen hebben hun eigen waterbron hier. Begrijpelijk dat ze dan wel zuinig worden in tijden van droogte. Sowieso is men zich hier bewuster van de natuur. Heb mij ook laten vertellen dat het woord Holland afkomstig is van Holt land. Hout land. Schijnbaar zijn onze voorouders niet hetzelfde ingesteld geweest als de Zweden. Kappen ze hier een boom, planten ze er 3 terug. Ze planten weliswaar jonge aanplant terug, vandaar dat er plaats is voor 3 nieuwe. Ze planten ook gevarieerd. Berken voor de snelle groei, voedsel voor de eland en later te gebruiken als stookhout. Sparren en Dennen planten ze aan voor productie zodat wij in Nederland tuinhuisjes kunnen maken en Ikea kasten en meubels in elkaar kan schreuven. Het huisje waar we verblijven kan zomaar 100 jaar oud zijn. Aan de buitenkant zie je het niet door de vervangen betimmering. In de kelder schijnt de pomp van het bronwater te zitten. Erg interessant om te horen hoe de locals zich hier redden en de natuur bewaken en instand houden. Op de vraag waarom de huisjes rood zijn heb ik ook antwoord. Dat heeft te maken met de staalindustrie. Een rest product, rood/bruin van kleur werd door olie gemengd en door de arme (destijds) Zweden gebruikt om het hout van de huizen mee te behandelen. Goedkoop en goede bescherming. Het leven in Zweden is erg relaxt en gemoedelijk. Kunnen we in Nederland een serieus voorbeeld aan nemen. Waar wij ons om alles druk maken zullen ze hier denken: ja en? Een plank scheef? Balkje krom? Iets niet waterpas? Komt hier niet zo nouw. Heeft best een charme vind ik. Heb ook nog even gekeken naar de grasmaaiers hier (bij het huisje waar we verblijven). De elektrische maaier was overleden en de benzine maaier had dorst. De filosofische gesprekken met Wilna en Tibo over het ontstaan van de omgeving en handelen van de mens gaan verder. Erg leuk. Een antieke knijptang van Fred Flinstone en stuk wespennest paseren nog de reveu terwijl het in de schaduw richting 30 graden gaat. Zweten in Zweden. Ik heb ook nog slecht nieuws. Voor mezelf dan. Moeten nog zeker 1 keer met de boot. Als we van Denemarken naar Duitsland oversteken. (Nog even niet te veel aan denken, haha) We hebben onze moed verzameld en trekken onze motorkleding aan om opzoek te gaan naar Mr eland. Bingo, we hebben de reuze bambi gevonden. Oke.... ik beken. Het is een treintje dat ons over een park rijd. Maar dan nog. Even wat nieuwe pasfoto's gemaakt. Moet nu wel wat elanden snot van mijn telefoon vegen😐. Die beesten kunnen zich ook verslikken en niezen en dan niet inhouden.... Nu even genieten van de bizonburger. Die kans kan ik niet laten gaan. Zo de motor op en weer terug waarna de motorkleding snel uitgaat. Misschien vanmiddag nog een meertje opzoeken om een duik in te nemen. We zien wel.
De duik in het water is het nog niet geworden. We hebben nog wel de lokale bieb bezocht om extra posters te laten drukken voor de vermiste kat des huises. Al 6 of 7 dagen weg. Ze was wel gezien, vandaar de verspreiding van de posters. Hopelijk komt ze snel terug. De eigen gemaakte gehaktballen met rösti rondjes en erwten en wortelen waren lekker. Tijd voor mijn eerste klus in Zweden. Deze klus voelt net als 12 jaar geleden. Zou dit het begin zijn van iets nieuws? Ik heb de grasmaaier aan de praat gekregen. Door regen staak ik het werk even. Nu het weer droog is snel verder. Wat doen voor de kost😉 De oude grasmaaier heeft er niet de hele tijd zin in. Als hij afslaat moet hij afkoelen voordat hij start. Maar goed. Klus geklaard. Ook even snel gedoucht zodat we morgen vroeg fris en fruitig de motor op kunnen. In de verte zien we onweer. Een pracht om te zien flitsen boven het bos. Maar deze dag zit er weer op. Bed tijd.