Dag 10: Funäsdalen - Falun

5 augustus 2018 - Falun, Zweden

Blub, blub, blub. Even bang dat we met tent en al weg zouden drijven. Had de wekker gezet op 5 uur om te kunnen kijken naar de zonsopkomst. Inplaats daarvan mochten we om 6 uur genieten van een bak verse regen. Denk dat de Zweden daar wel gelukkig mee zijn. Maar dit hoeft voor mij ook weer niet. Gun ze het beste en daar komt dit aardig bij in de richting. Noodweer kun je het noemen. Regen, harde wind en onweer. Inmiddels bijna 2 uur achter elkaar. Tja, dat is dus echt wildkamperen. Ondertussen maar vast zoveel mogelijk spullen ingepakt en mijn pak weer aangedaan zodat mocht de tent het begeven dat dat in elk geval droog blijft🤔
Denk dat we nog wel even in de tent zitten.

Gisteravond opzoek geweest naar een eland. Enigste wat ik van hem of haar vond waren zijn uitwerpselen.
Wow, flits en donder bijna na elkaar. Dusssss. Vraag me nu af wat zo'n eland doet met dit weer?

Toch besloten om de handel bij elkaar te pakken en in de regen te vertrekken. We zaten op de motor en het was 5 minuten droog. 60 km verder door de stromende regen. Gelukkig kun je hier stevig door rijden. Je komt zelden een dorpje tegen. 10:15 eerste koffie vandaag en ontbijt. Gaan de weg zo vervolgen. Het enige verradelijke op dit moment is nog het wild wat links of rechts uit de bosjes kan springen. Ik ken iemand die heeft met de motor een hert geraakt. Hij kan het na vertellen. Maar of mij dat lukt als ik een eland raak? Kan dan wel zeggen dat ik een eland van dicht bij aangeraakt heb. Liever niet!🐂

Haha. Zit hier nu, hoor ik een klein meisje een bekend deunte zingen. Pippi langkous😂. Jup, we zijn echt in Zweden nu. Het is geen illusie meer.

De zon breekt door. We gaan snel verder. Al merk ik wel dat ik het bonnefooi reizen erg leuk vind. Zie de (gelukkig spreekwoordelijke) bui al hangen dat ik dit meer en langer ga doen. Misschien maak ik er wel een boek van dan? Ken me zelf al 28 jaar. Mij verbaast niet meer zo heel veel, behalve de omgeving hier😉

Al rijdend over de 84 tussen de bossen door ben je er op bedacht dat er een eland over kan steken. En ja hoor. Daar stak een jonkie over. Redelijk verweg, dat wel. Helaas net de actioncam op dat moment uit staan😲 hier kijk je de hele tijd links en rechts de bossen in om beestjes te zien. Dat is vandaag de grootste kick eigenlijk.

Vandaag 360 km afgelegd. We gaan nu steeds zuidelijker en zijn weer terug op de originele route die ik had gemaakt. Nu in Falun aamgekomen op een camping aan het meer. De tentjes staan goed te drogen in de zon en de motor is even droogrek. Nu ik op de motor zit, de laatste belevenissen van vandaag te schrijven komen er achter mij alweer nieuwe donkere wolken opzetten. Hoop dat mijn Fred Flinstone haring het houd vanavond. De grond is hier letterlijk kei hard. Het voordeel van deze camping is dat er een keukentje is waar we luxe kunnen koken met 3 pitjes. Een stevige pasta hebben we wel verdiend.
Onder het eten sprak een vrouw ons nog aan of wij de eigenaren waren van de motoren. Wij dachten al dat wij op ons donder kregen dat we er niet mochten parkeren. Viel mee. Ze wilde alleen melden dat er ergens een grote enaverserie was (mijn engels kan ook een snel cursus gebruiken merk ik, sorry) maar dat dus. We konden veilig verder eten. Later deze avond sprak zij Tibo's oren van zijn kop. Hele verhalen over dat zij haar DNA terug had herleid tot 7000 jaar terug. Ik denk er het mijne van en ga naar mijn mancave met uitzicht😂.

Morgen verder. Niet vergeten de camping pasjes in te leveren en op naar Tiveden waar ik ook nog graag het National park wil bezoeken. We kunnen nog 1 keer wildkamperen waarna we naar het huisje van Tibo gaan in Zweden. Op bezoek bij zijn vriendin. De tijd vliegt voorbij zo. Het besef komt dat het weer richting huis gaat.

Oja, mijn Zweeds moet ik toch nog meer aandacht geven. Het vruchtensap dat we gister hadden gekocht blijkt concentraat te zijn. Ranja. Sterk spul joh😝

Nog een klein dingetje dat ik vandaag nog deel dan. Het schemert inmiddels en dacht net een brullende eland te horen. Wel gaaf als je hier zo zit. Voor nu welterusten

1. Jo:
    6 augustus 2018
    daar willen wij natuurlijk wel een foto of filmpje van zien als jij een eland ziet.Succes met de zoektocht.Goede reis!!!!