On the boat again!

9 augustus 2019 - Hasloh, Duitsland

De wekker gaat om 4:45 uur. 5:45 uur inchecken. Als volleerd kampeerder ga ik snel mijn kamp afbreken en probeer een record tijd neer te zetten. Yes, binnen 30 minuten ready to go. Het was een onrustige nacht. Ik hoorde enkele camping gasten eerder in de nacht vertrekken. Om 20:30 uur lag ik al in bed en probeerde te slapen. Geen succes. Later op de avond speelde buurvrouw een deuntje op haar ukalile en de andere buurvrouw zong erbij. Dat klonk niet gek. Ze tokkelen mij rustig in slaap
Nu moest het gas erop en snel naar de boot. Ik check-in en vraag nog of dit de boot is naar Hirtshals. Yes.
Weer een succes geboekt vandaag.
Nu de motor nog vastbinden op het dek. Ik vaar toch liever met Colorline dan Fjordline. Toch iets robuuster wat mij betreft. Maar oke. Die was helaas niet meer te boeken.

Welcome on board of Fjordline. This is your captain (Jean-Frank) speaking. We have a little bit turbulention. Fasten your seatbelt and we hope you have a nice tour and we try to do our best to hold your feet dry.....
De boot gaat als een malle te keer op de zee. Vroeger vond ik schommelen nog leuk, maar nu even niet. De gekookte eireren aan het buffet rollen van links naar rechts, het enige wat overblijft is roerei😂
Zonder gekkigheid: ik snap die kapitein wel. Een paar tellen geleden dacht ik nog: niks aan toch beetje recht lijntje varen naar de andere kant. Nou..... dit is het betere kantel en bochten werk. In gedachten zie ik die kapitein al breed lachend aan zijn roer zitten en tegensturen als een maniak. Ik hoop dat we de reddingsvesten onder de stoel kunnen laten zitten. We moeten nog 2 uur varen....🤢

Hoe zou trouwens de werkdag van het boot personeel beginnen? Komen ze eerst in een kantine bij elkaar om de planning door te nemen? Even een kopje koffie erbij en de kapitein die plan van aanpak vertelt? Ik hou me tijdens de tocht maar bezig met de organisatie van de overtocht als afleiding en hou ondertussen de gelaatsindrukken van het personeel in de gaten en of de lampen niet beginnen te knipperen. Nog 45 minuten. Het ergste zit er hopelijk op nu.
Waarschijnlijk heeft de boot zo weinig stabiliteit omdat hij niet vol zit? Ik kan me voorstellen dat als hij voller is, zwaarder is, daardoor dieper in het water ligt en daardoor stabiler is.
Langs mij hangt nog een foto van de Trollstigen. Ook daar vraag ik mij nog steeds af: hoe is dat gemaakt. Niet die foto, maar de wegen. Hebben we wegenbouwers een tekening mee gekregen met hoogte maten? Of gewoon: jongens, in dit gebied komt een weg van onder naar boven. Kijk maar, asfalt kunnen jullie daar halen, hier staat een graafmachine, laadschop en wals. Succes. Het betere uit de losse polsen werk zeg maar. Misschien word het voor mij tijd voor een buitenlandse stage🤣.

We verlaten de boot en tank mijn reisgenoot weer af. Bij het tankstation werden we aangesproken. De man inkwestie had de voorganger van mijn motor. De XT 600. Wederom legendarische woorden: nice bike😍

De Deense snelweg is saai. Dood saai. Of ben ik gewoon verwent met Noorwegen? Na een goede 150 km even een slok Deense koffie met een hartigbroodje waarna we verder fietsen richting de Duitsegrens. De reisleider leid nu naar het plaatsje Itzehoe. Mijn bedoeling is om vandaag nog de Elbe over te steken. Die ligt daar niet meer ver vandaan.

Verder word vandaag een feestelijke dag. Mijn reisgenoot krijgt de 3 op de klok ervoor te staan. Inderdaad. 30.000 km. Heeft hij nog eerder de 3 ervoor dan ik🤣
Dit betekend dat ik na vandaag dus bijna 12.000 km met deze gereden heb sinds 5 april dit jaar🤠🐎. Kon slechter denk ik.
Bijna tijd voor een kleine onderhoudsbeurt weer. En voor de winter weer nieuwe hoefijzers misschien?
Het weer in Denemarken zover is droog met her en der kans op een wesp🐝
Zometeen weer lekker de muziek aan en doorrrrrrr.

540 km en 6,5 rij uren later die dag....
Man man man man, wat mis ik Noorwegen al zeg. Denemarken schoot nog enigzins op, maar Duitsland was weer drama. Niet alleen de snelweg, maar ook binnendoor reed het niet door. Waarom ben ik niet in Noorwegen gebleven?
Na mijn eerste stop kreeg ik het idee om naar mijn oom te gaan. Ik zou er bijna langs komen. Ik stel de route in en stuur hem een bericht met de vraag of hij thuis is. Helaas eind van de middag bericht dat het niet uitkomt. Op dat moment stond ik al voor een hotel. De laatste stukken file rijden en regen en misschien ook het vroeg opstaan hebben mij gesloopt. Het eerste beste hotel wat ik zie vraag ik voor een kamer. Alsof ik het kon ruiken hadden ze er een beschikbaar. Na het stof uit de portomonee geklopt te hebben schraap ik de laatste restanten reisbudget bij elkaar om de kamer mee te betalen.
Na even een echte douche genoten te hebben ga ik vanavond eens sjiek gekleed in 3 delig pak naar het restaurant. Mijn afritsbare outdoorbroek hangt netjes over mijn motorlaarzen met daarboven mijn 2weken blauwe shirt afgekleed met de deftige zwarte nike trui met capuchon en met een baard van 2 dagen
Ik keek in de spiegel van de lift en vond me zelf best op een cowboy lijken zoals ik daar stond met mijn handen in mijn zakken. Uiteraard weer zeer charmant zoals ik van nature gewoon ben🤣

Jolly staat buiten nog te genieten van de douche. Wel aan de ketting nu. Je weet hier maar nooit...
Morgen nog 400 km tot Koudum waar ik Joost ga bezoeken.

Ik loop de Saloon binnen en vraag voor een tafeltje voor one lonely cowboy. Onder het genot van bij passende Jazz muziek op de achtergrond laat ik de tomatensoep en currywurst mit pommes me goed smaken.

Het is hier erg rustig. Veel lege zit plaatsen hier. 2 man aan de receptie, 1 of 2 in de keuken, 2 in de bediening en 1 achter de bar. En 4 tafels bezet....
En dat op een vrijdagavond. Ik hoop voor de sheriff in town dat zijn business de rest van de tijd beter loopt.

Ik besluit nog een afzakkertje te nemen in de saloon en laat een goud gele rakker met schuimkraag mijn kant op schuiven door de juffrouw. Doen ze hier normaal niet op die manier merk ik al🤣
Onder het genot van een biertje overdenk ik nog mijn avonturen.
Een bijzondere reis weer. Leuke mensen ontmoet en veel mooie plekken gezien en mijn fantasie vaak de vrije loop kunnen laten, al is het meeste wel gebasseerd op waargebeurd. Ondertussen weer plannen aan het maken voor de volgende keer. Zou ik het dan anders doen? Mmmm niet bepaald. Dit beviel me best aardig tot heel goed zeg maar. Jolly is daar wel een belangrijk onderdeel bij voor mij wil je echt avonturen in zo'n land. Maar eens nadenken over extra bagage mogelijkheden als mijn wederhelft mee wilt. Komt tijd komt raad.
Nu eerst alle indrukken laten bezinken en verwerken.

Ter afsluiting:
Noorwegen Takk(bedankt). Totziens, Tschuss, Hoije, Tot de volgende keer, Bye, Au revoir.... het weer was mooi en het was weer mooi🤣. Colorline en Fjorline bedankt voor mijn droge voeten, reisbegeleider Tom bedankt voor het wijzen van de weg, Jolly bedankt voor alles. Carl bedankt dat ik Jolly van je heb over mogen nemen😊. Thuis bedankt voor de steun en tussendoor het zijn van een hulplijntje. Max 🐶bedankt dat je mij nu een paar weken niet in mijn teen hebt gebeten🐺🤣 en Manon bedankt dat ik dit avontuur mee heb mogen maken en je het vertrouwen in mij hebt gehad dat ik weer terug zou komen heelhuids en wel. En Joost en Dennis alvast bedankt voor de gezelligheid en gastvrijheid. Tot snel. En de lezers natuurlijk bedankt voor het volgen en de leuke reacties.

Bedankt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ity:
    9 augustus 2019
    Bedankt dat je ons hebt laten meegenieten.Nu nog veilige kilometers tot thuis.
    Tot volgend jaar.
  2. Petra Horvers:
    9 augustus 2019
    Dank je wel voor je prachtige verhalen. Soms was het net alsof ik op je stuur zat (maar dat wil je niet...), zo'n mooie en originele beschrijving. Fijn dat je hebt genoten, blij dat je er gauw weer bent want er is iemand die je mist.
  3. Yvon strijbos:
    12 augustus 2019
    Bedankt voor de leuke verhalenen fijn dat je zo.n leuke reis heb gehad.