Dag 11: Fanul - Tiveden - Zorgen zijn voor over over overmorgen.

6 augustus 2018 - Tiveden, Zweden

Vannacht hoorde ik het regenen op de tent. Gelukkig was dat alleen vannacht. Heerlijk weer in Fanul. Helaas moeten we dit oord weer verlaten en gaan we naar de volgende bestemming. Tiveden. Vanochtend alweer 2 Zweedse woorden geleerd. Tack is bedankt en Varsågod is alsjeblieft (als je iets geeft) spreek je uit als: was je koe. 😂 leuke taal dat Zweeds.

Nu snel weg hier voordat de mevrouw Tibo weer aanspreekt en wij hier nog uren staan. Ik geef al een suptiele hint door een stukje aan te rijden😂

Nog voordat ik opstap even kleine check up van de fiets. Ik zie een plekje op de linker voorpoot. Die moet geholpen worden vrees ik. De olie keerring lekt. Hij zal het wel uithouden tot thuis. En anders gaan de snelwegen aanvoelen als offroad😅

Mijn tomtom heeft er vandaag wel weer erg veel zin in en denkt meteen van de gelegenheid misbruik te kunnen maken. Hij zag links het bord motorbane staan. Kon hem nog net in bedwang houden en rechtdoor. Echter tom zou tom niet zijn als hij maar telkens om wilde keren naar de motorbane. Gaf hem geen kans😝snugger als dat dat kastje af en toe kan zijn moesten we rechts. Ok. Wij rechts waar de verharde weg onverhard werd. De motor en tom samengespannen en toch hun zin. Weer offroad dan maar. Vond ik ook niet echt heel erg. Meneer die ik tegen kwam zei dat de weg was afgesloten, dus dan maar terug. Nog een keer door die waterplas rijden😈

Nu heel even schafte en weer verder.
Tibo ging nog even snel voor een 2de bakje troost. 100% Rabatt. Korting.
Oja, de Zweden lijken ook erg vrolijk. Als je aan de kassa verschijnt zeggen ze heel vrolijk en op spontane toon Heey. Alsof je ze herkennen. En ik op plat droog limburgs huuj terug. Denken vast ook die heeft zijn dag niet😁

Bijna 300 km verder een camping bereikt in Tived. Ik heb Tomtom maar een beetje op weg geholpen. Met zijn offroad. Was ik alleen geweest had ik er meer gehoor aan gegeven. Maar met een chopper offroad is niet ideaal en wil ik mijn reisgenoot niet te veel aan doen.

Onderweg zag Tibo bij een tankstation een typisch zweeds gebakje chokladbisquit, ik was helaas niet snel genoeg om er een foto van te maken. Een soort bossebol, maar dan platter en anders😇

Onderweg heb ik ook maar een hulplijntje uitgezet in verband met de verwonding van mijn 2 wielige reisgenoot aan zijn linker voorpoot. Het lekken werd niet minder. Kreeg de tip er een doek om te wikkelen zodat er geen olie op de band kan komen of remschijf. Anders word het naar huis glibberen en glijden en dat doe ik liever niet. Keerringen zijn besteld, dus hopelijk snel thuis en dan kan de operatie verder. Arm beest.

Verder een leuke rit gehad, binnendoor weggetjes gecombineerd met de e20. Morgen weer circa 300 km naar Markaryd.

Tent gelukkig droog op kunnen zetten. We rusten even en gaan dan nog ontbijt halen voor morgenvroeg en kijken of we een hapje kunnen eten ergens. Een lesje verkeersregels in Zweden. Verkeer van rechtsvoorrang gaat hier niet op denk ik. Gelukkig stond ik sneller stil dan de volkswagen die door de bebouwde kom vloog. Ook al is de keerring stuk, dat wil nog niet zeggen dat de hele motor dan stuk moet.
We zijn gaan eten in een truckers cafe. Wie zei nu dat zweden duur was? 178 kronen voor 2 man met drinken. 3 gangen onbeperkt buffet. 178 kr is ong. 17,80.

We rijden terug naar de camping. Het laatste stuk weg besluiten we nog een elanden safari van te maken stapvoets rijdend met de motor door de bossen. Camera loopt en ja wel hoor..... geen actie. Geen uit de kluiten gewassen bambi gespot. Een auto langs de kant, dat was het enige verdachte. Deze mensen hadden er in de verte eentje gezien.
Helaas voor ons. Vandaag zonder eland gezien naar bed. Ik zit nog even op de motor. Heerlijk warm. De warmte van het motorblok straalt mijn benen nog even warm. Handig tooltje om bij je te hebben met kamperen. De motor. Geschikt als droogrek, ontbijttafel en verwarmde stoel. Je kunt er zelfs op lounge als je achterste voren erop gaat zitten.

Tibo had al een leuke route op het oog voor morgen. We gaan het zien morgen. Nog even genieten hier van de rust dicht bij Nationalpark Tiveden