Bonus🤔 cursus Noors voor beginners deel 1 en 2

31 juli 2018 - Preikestolen, Noorwegen

We zijn in Preikestolen. Gisteravond (dag 4) heb ik mijn Noors verder bijgespijkerd. Ik verwacht dan ook dat ik over een tijdje de blog gewoon in Noors type....

Zo betekend Varm drikke warme drank en bier is øl wat dan ook weer logisch is. Als je er maar genoeg van drinkt natuurlijk word alles logisch.

Wat verder opvalt hier dat er erg veel Tesla's rijden. Kan ik verder ook niet helpen, maar valt wel op.

Verder ontving ik nog een leuk bericht van een trouwe lezeres van deze reisblog. Deed mij erg goed😃

Dan even een lesje aardrijkskunde: wat ze ons vroeger op school leerde over gletsjers, smelt water en werking en effect op landschap is dus waar. Bij deze....
Zonder gekkigheid: als je hier rond rijd is het wel een verbazingwekkend iets om te zien. Dat ijs in miljoenen jaren dergelijke fjorden heeft kunnen maken die de laatste jaren begroeid zijn met bossen. Schijnt hier ook koraal te zitten in het water, maar dat heb ik nog niet gezien. Wel een paar grote krabben die kids op de camping in Høvåg hadden gevangen. Ik zie ons zelf nog klooien in zeeland bij die palen en blij met een krapje van 2 centimeter...

Oja, ik schreef al verschillende keren over een of andere reisgenoot. Maar jullie weten verder ook niks van hem. Ik kende deze onbekende man eerst ook niet. Maar hij had afgelopen december dus gereageerd op mijn facebook oproep of iemand mee wilde naar Noorwegen deze periode.
Zo, nu weten jullie ook wie hij is😂 haha
Deze goede man heet Tibo en komt uit Winterswijk. Rijd op een Yamaha virago (chopper model) hij is sinds zijn 30e ondernemer in de glazenwas business. Zijn vriendin zit overigens al in Zweden. Wij gaan daar ook nog even langs. Als we onderweg telkens de goede veerboten blijven pakken dan zal dat geen probleem zijn.
Jaja... die veerboot, dat is er eentje die mij lang bij gaat blijven...

Ik zit overigens op dit moment van type nog even in het restaurant aan mijn Noors øl🍺 4,7 %. Hij drinkt zich bijna net zo snel als dat het rijden hier gaat.... niet optijd naar bed dus maar slaap is gegarandeerd😂

Morgenvroeg nog even de ketting smeren van de motor en de actioncam hoger afstellen. Beelden laten net te weinig omgeving zien naar mijn smaak. Al kun je afvragen wat er nu van mijn smaak nog over is🍺🍺😂

Accu actioncam is weer vol als het goed is en 1 sd kaartje weer bijna leeg. Niet vergeten het kaartje in de camera te doen, anders heb ik zwart beeld morgen.

Ben nog de laatste gast in het restaurant. Je hebt er niks aan, maar verder probeer ik met 1 oor wijs te worden wat ze mompelen is dat taaltje van hun. Dat zij elkaar begrijpen..? Misschien is het de øl? Of is het de øl die ik heb gehad? Nouja, bed tijd. Morgen ontbijt ennnn??? Hike of bike

To be continued....

Het is inmiddels ochtend in Preikestolen. We zijn blij dat de tent nog in de tas zit. Het grote Noorwegen is nu erg klein. De bergen zijn als regen voor de zon verdwenen. Er lopen veel bedroefde gezichten rond te dwalen in het restaurant.😢 maar even wachten met hike en bike dan.

In het kader van kommertijd:
Het hostel waar wij zitten, Preikestole Fjellstue, is een houten gebouw. Ik las dat het hele gebouw zonder lijm en spijkers gebouwd is. Nou, dat is dus ook niet helemaal waar. Ik zou eerder zeggen dat er weinig spijkers/schroeven gebruikt zijn😉

Wie had dat nog gedacht. Geen meter gereisd tot nu toe en dan toch een reisverslag kunnen knutselen😂😂 zou dat komen door dat glas øl?

Wat te doen vandaag, behalve het telefoon geheugen belasten met dit verslag? Het klaart ietsjes op in de verte. We denken er aan nog even te wachten en toch de hike te maken en nachtje bij te boeken hier. Als we gaan rijden en de rest van de regen over ons krijgen is het grote kans dat we vanavond elders in een hut o.i.d. bivakeren. Of we doen alsof we niet van suiker zijn en tuffen stug door.

Over suiker gesproken: wisten jullie dat ik de suiker vergeten ben? Nee he... dacht ik al. Was ook niemand die mij herinnerde aan de suiker. En bij tankstations verkopen ze ook geen suiker doosjes. Gelukkig ligt daar links en rechts nog wel een suikertje bij de koffie machines. Ssssst..... tegen niemand verder vertellen😉