Dag 6: Preikestolen - Vikanes

1 augustus 2018 - Ringøy, Noorwegen

Valkommen in Ringøy. Welkom in Ringøy.

We hebben het niet gered tot aan Vikanes. Waarom? Aan het weer lag het niet. Het lag ook niet aan de motoren. Lag het dan aan ons? Nee, lag aan de mensen die we onderweg ontmoette😂 allemaal hun schuld.
Hebben nu 265 van de geplande 412 km gereden.

Het begon vanochtend. Of eerder gezegd vannacht. Onze nachtrust werd verstoord door een stelletje uit Tjeschië die bij ons op de kamer lagen. De jonge dame: Katrina, vertelde ons dat zij de zonsopkomst gingen bekijken op preikestolen en dus vroeg op gingen staan. Ze waren inderdaad ook vroeg op. Later die ochtend hebben we ze nog even gesproken en ze hebben de hike succesvol verbracht.
Wij vervolgde onze trip door Noorwegen. Het weer was erg lekker. Helaas zijn we onderweg enkele keren moeten stoppen omdat onze ogen wat langer nodig hadden om het mooie Noorwegen te bewonderen. Wauw😍 oja, ook nog stukje offroad gehad. Blijft mij kietelen om offroad te rijden. Telkens grenzen verleggen al gaat het offroad nog met een bescheiden snelheid.
De reis ging verder naar Odda. Wat een omgeving. Veel tunnels door de bergen. De ene nog langer en donkerder dan de andere.
De veerboot ging weer goed. Weer samen opdezelfde boot. We beginnen het te leren geloof ik.

In Suldal kwamen we iemand met een BMW GS tegen. Deze man stopte ook bij de waterval. Hij herkende Tibo's motor van Preikestolen. Hij was met zijn nichtje aan het toeren en kwam uit Engeland. Later kwamen we deze man weer tegen bij de andere waterval.
Haha en zijn motorjas was te kort😂Bij die 2de waterval kwamen we weer dezelfde nederlanders tegen die we bij het hiken van Preikestool ook ontmoeten. Hoe kleine kan een groot land zijn?
Nog het meeste op onthoud hadden we inderdaad bij Suldal, de waterval. Was ook wel mijn schuld. Ik knoopte een gesprek aan met een echtpaar en hun dolmatiër. De dolmatiër leek niet geïnteresseerd in een gesprek. Maar deze mensen reden met hun kamper 100 km per dag en zijn al 3 weken onderweg. Zij rijden in tegengestelde route. In Zweden begonnen, binnenland van Noorwegen en zo terug naar de beruchte boot waar ik niet op mocht. De vrouw bood ons nog een kopje koffie aan en pakte ook nog even de kaart van hun route. Zij waren trouwens onderweg naar een of andere glazenplaat waar je de zalm  achter kon zien zwemmen. Zij waren enkele dagen geleden ergens geweest waar veel haarspeldbochten waren. Mooi voor ons met de motor zij ze.

We gingen verder naar Trolltunga. Een klein uitstapje van de hoofdweg 13 die we al een tijdje volgen. Er was nog een parkeerplaats beschikbaar boven op de berg. Mooi, wij mochten dus verder. Ik zou zelf niet met de auto naar boven rijden. Akelig smal daar voor 2 auto's langs elkaar. Maar goed. Een adembenemende route naar boven met duizekingwekkende hoogtes en dieptes. Boven bleek nog een mogelijkheid te zijn om verder te lopen. Had ik niet opgeteld en tijd technisch werd dat lastig. Dus rechtsomkeerd naar beneden nadat ik de actioncam op de powerbank had aangesloten. Want wilde dit graag vastleggen. Indrukwekkend om in de verte de gletsjers te zien op de bergtoppen. Het ging al richting 17:00 uur en we zouden nog 170 km moeten rijden wat zoveel betekend als aankomst 20:00 uur. Besloten om een camping te regelen. Zo kwamen we in Ringøy. Mooie camping aan het water. Snel tent opgezet en ik ben nog snel boodschappen gaan doen. Mijn boodschappen bolide vol geladen en terug naar de camping de bbq aangeslingerd. Na het eten nog even met plan de campagne aan de gang voor morgen, overmorgen en daarna en daarna.

Morgen gaan we naar.....? Zo ver mogelijk. De Atlantic Road willen we niet overslaan.

1. Jo:
    2 augustus 2018
    Je moet de tijd nemen,als goed bekijken,zo zie je maar,ik zij al,je bent niet alleen daar motor te rijden.Het is daar ook zo mooi. Gelukkig heb je nog een aantal dagen te gaan.