Dag 9: Kristiansund - Funäsdalen

4 augustus 2018 - Funäsdalen, Zweden

Goedemorgen. Onze humor was vanmorgen droger dan het weer. Het regent nog geen zonnestralen. We verlaten Kristiansund. Niet te verwarren met Kristiansand in Zuid Noorwegen (waar ik niet meteen welkom was). Vandaag ligt het gevaar van veerboten niet op de loer. Naar Oppdal en dan zien of we naar Trondheim gaan of niet. Ondanks dat we de grotere wegen volgen zoals de 64, 3 en de 70 is de omgeving niet minder mooi. Door het Sunndalsøra dal via de Trollheimen naar Tynset verder richting Zweden. In Oppdal kwamen we langs een grote winkel waar ook een sportzaak in zat. Toch maar even gestopt om een regenpak voor Tibo te scoren. Bingo, en verder. Onderweg nog een verlaten hotel gevonden. Wie weet iets voor over 40 jaar? Bijzonder hier is dat je vrijwel nergens zonnepanelen ziet ondanks dat er veel Tesla's rond rijden. Groendaken zijn hier wel populair. En dan niet met Sedum zoals wij ze kennen. Nee, hier gewoon ruig gras. Net een berm eigenlijk.
Het weer is ook aardig Hollands aan het worden. Droog en zonnig. Na een verdiende pauze dadelijk de fiets weer op en verder. Voor mijn volgende reis ga ik in elk geval zorgen dat ik een automatisch smeer systeem op de motor heb voor de ketting. Wel zo handig. Na de pauze geen regenpak aan, dachten de gok te kunnen te nemen. Iets te enthousiast. Toch weer regen gevangen. Inmiddels 319 km gemaakt lekker door gebrommert. Al krijg ik wel een houtenkont. Pinokkio is er niks bij. We reden verder naar Zweden via de 84. De tolweg over. De grens opzoeken. Eens zien of we Zweden illegaal binnen kunnen sluipen zonder tol te betalen. Nadat wij illegaal binnen zijn gekomen snel opzoek naar een schuilplaats voor de nacht. De motoren zien er smerig uit met die gravel paden tussendoor. Inmiddels aangekomen op ons onderduik adres aan een meer. Eerste avond wildkamperen. Wauw😍 Op onze super schuilplek hebben we ondertussen gezelschap. Een gezin komt vis vangen. Zij vertelde dat er 200 km verder de bosbranden zijn. Wij zitten nog even veilig. We mogen hier geen fikkie stoken😒 dus dan maar uiteten. Nog even wat lokale info: het is hier een heus ski oord. Alleen weet ik niet waar ze uithangen. Er is hier geen skiër te zien. Van de cursus Noors ben ik maar overgestapt op de cursus Zweeds. Deze is merkbaar van een ander niveau. Voorbeeld: Alltid is altijd, pils is pils, vitt vin witte wijn, rød vin rode wijn, øl is bier. Een taal die zomaar Robin proof kon zijn of verklap ik nu te veel van mezelf😲. Al is verstaan weer een ander verhaal. Maar we zijn nog niet thuis... Route morgen gaan we nog even bestuderen vanavond met een Falcon on the side🍺 en misschien huppelt er nog een eland voorbij. Maar een ding is zeker. Dit is genieten met een hoofdletter G.

1. Jo:
    5 augustus 2018
    dat is het belangrijkste.blijven genieten