Dag 1: Egchel-bestemming onbekend

28 juli 2019 - Sjølund, Denemarken

4:30 uur; de wekker gaat en ik ben meteen wakker. Zo spannend: net als vroeger als je jarig was of sinterklaas aankwam. Mijn ouders staan ook even op om mij nog een fijne vakantie te wensen. Ik drink mijn koffie, geef max nog een aai over zijn bol en doe mijn pak aan. Er zou wat regen kunnen vallen. Maar dat zie ik wel. Mijn koelvest ging weer net zo snel uit als dat ik hem aan had. Dit was nu toch nog te koel. Ik check alles nog even, regenjas aan tegen de kou en camelbag mee om optijd wat water te kunnen drinken. Het is 5:24 uur als ik goed en wel de straat uit rijd met de klanken van Steppenwolf Born to be Wild in mijn helm. Het gaat nu eindelijk beginnen. Onderweg zie ik 2 ongelukken op de Duitse snelweg. Ze moeten net gebeurd zijn. Heftig. Inmiddels dik uur en 124 km verder tijd voor een slok water. Volgende halte even tanken. Het gaat voorspoedig voor zover, al was mijn trouwe reisgenoot nog niet helemaal wakker bij vertrek. Tomtom heeft nog even uitgeslapen tot aan de snelweg waar hij in eens wist dat we rechts af moesten. Ook goede morgen jongen, fijn dat je er ook weer bent.

Inmiddels 242 km erop zitten van de 948. Mijn andere reisgenoot: die op 2 wielen vond het tijd worden voor zijn ontbijt. Ik ga hem tanken en pak zelf ook even pauze. De proviant besluit ik aan te spannen. 2 broodjes en de gekookte eitjes zijn de pinuut. Naar schatting pak ik nog een pauze voor ik de Elbe over steek. Als ik zo door blijf rijden haal ik de haven vandaag met gemak... betekend dat ik morgen ruim tijd zou moeten hebben om de boot te halen. Kan ik mij ook concentreren dat ik de goede boot pak😜 later vandaag maar eens verdiepen in een kampeerplaats in Denemarken.

De ochtend nevel is inmiddels ook al weg en heeft plaats gemaakt voor een heerlijk zonnetje.

Nu 371 km er op zitten. Dit tempo bevalt mij wel. Weer even tijd voor een korte adem pauze en zo weer door knetteren. Nog weinig gekkiggeit mee gemaakt tot zover. Het rijd overigens wel enorm relaxt. Zelfs met volle bepakking.

Ik dacht de Elbe overgeslagen te hebben doordat ik een tunnel door reed. Inmiddels na 450 km ben ik bij de boten die de Elbe oversteken. Ik reed nog langs het tankstation waar Tibo en ik vorig jaar even pauze hebben gehouden en met Oewe (of hoe hij ook hete) in gesprek raakte over zijn zelf gebouwde motor.

Op de boot zag ik net collega bikers met koffie en bratwurst lopen. Leek mij sterk dat ze die zelf uit een tas of koffer hadden getoverd. Zo begon mijn jacht naar vers voedsel.... inderdaad. Onder in de boot was een keukentje. Het was tenslotte alweer 12 uur en tijd voor de innerlijke mens. De worst was al op voordat ik een foto kon maken. Ik had mijn koffie even op het topkoffer gezet toen ik de overtocht moest betalen. De boot schudde een klein beetje, net als de koffie. Gelukkig ving ik de beker met het grootste deel van de inhoud in een reflex op. Een vrouw in een Ierse camper langs mij zag het geknoei en gaf mij een doekje. Bij het verlaten van de boot zometeen kan ik weer lekker door tuffen zonder meteen een extra pauze te pakken.

Wij rijden zometeen naar Kolding en kijk of daar een camping nog plaats heeft voor ons. Aankomst rond 15:00 uur. Nu nog 227 km.

Inmiddels aangekomen in Sjølund, Denemarken. Flensburg droog gepasseerd. Het laatste stuk was 100 km snelweg zonder afslagen tussendoor. Een beetje sfeermuziek zorgde voor wat afleiding. Ik had in Duitsland nog getankt. Super of super plus was de keuze. Stond verder niks bij. Nam op de gok super plus in de hoop dat mijn reisgenoot daar ook op kan teren. Ik reed weg en hij leek even te hoesten wat mijn hartslag lichtelijk verhoogde. Wat bleek: kwam door de bediening van het gashendel😂.

Oke. Nu moest ik nog de grens over. Midden op de snelweg, controle. Ik voelde nattigheid. De boot was geboekt, zouden ze een vermoeden hebben gehad, of zullen ze Hirtshals inseinen dat ze morgen maar eerder weg moeten varen?

De camping waar ik ben ligt op loop afstand van het strand. Ziet er heel goed uit. Complete winkel erbij en goede voorzieningen. Morgen wil ik om 8:00 uur weer vertrekken om zeker optijd te zijn. Nu nog even uitwaaien aan het strand en de pannekoeken met abrikoos laten zakken. Die mislukte magnum van de winkel vergeet ik maar even. Nog wel even een koffie scoren dadelijk en dan optijd mijn nest opzoeken als het niet te warm is in de tent.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pieter:
    28 juli 2019
    Heerlijk begin van mooie trip geniet ervan
  2. Tibo van Hout:
    28 juli 2019
    Veel plezier man! 😃 En een andere motor als ik het goed zie?
  3. Van Duren:
    Heey Tibo, bedankt. Inderdaad een andere Fiets. Yamaha Tenere 660
  4. Fred:
    Leuk reisverslag Robin!
  5. Margo van Dun:
    29 juli 2019
    Fijne vakantie! Leuk verslag :)
  6. Petra Horvers:
    29 juli 2019
    Wat een geweldig verhaal.....