Dag 2 B-day: Sjølund-Hirtshals-Larvik-Høyjord

29 juli 2019

Nadat ik mij gisteravond had getrakteerd op een Deens biertje ben ik optijd naar bed gegaan om een avond te vechten met mijn iets wat krappe slaapzak. Hij scheelt wel aanzienlijk in de bagage ruimte. Het is 5:15 als ik wakker word. Eerder dan gepland. De kraaien doen me besluiten op te staan. Als een jonge god zonder ook maar een beetje toe te geven aan mijn spierpijn spring ik op uit mijn luxe slaap resort😂 ik hoop dat ik mijn luchtbed weer net zo compact opgevouwen krijg als dat ik hem kocht... anders moet ik 2 keer rijden😂😂😂🤯

Vandaag B-day. Jup. Boot dag. Ongelofelijk: het avontuur van vorig jaar heeft flink impact gehad. Niet alleen op de locals hier die mijn soms iets wat raar aankijken maar ook op mij. Voor de zekerheid maar een andere motor gekocht om niet herkent te worden😂. Of had dat een andere reden? In elk geval gaan we zien hoe het vandaag gaat met de boot. Dadelijk eerst de camping wakker maken😅

7:45 uur verlieten wij de camping. Nog 297 km tot Hirtshals. Onderweg stop ik nog 2 keer. 1 keer even snel tanken en 2de stop even een pauze. Ik had toch ruim tijd vanmorgen. Bij de 2 de stop werd ik belaagd door baby fruitvliegjes. Wat gaven die krengen een jeuk. Ik denk dat ze wraak namen  voor het te pletter rijden van hun familie😝

Verder is de weg dood saai en heb ik het tempo er stevig inzitten. Ik tank nog een keer voordat ik de boot oprijd. Ik ben netjes optijd en sluit in de rij aan. Het is bloet heet in de rij. Dit geeft mij wel de tijd om goed op borden te kijken welke rij ik moet hebben. Het staat inderdaad nergens aangegeven welke kant ik op moet. Voor de zekerheid had ik laatste stuk mijn oordoppen eruit gedaan zodat ik enigzins kan communiceren met de Denen. Voor de kassa zeg ik al duidelijk dat ik naar Larvik moet. Ik krijg bevestiging dat ik goed zit. Bij de kassa herhaal ik voor de zekerheid maar nog eens dat ik naar Larvik moet. De dame aan de kassa lacht vies naar mij en duwt mij mijn ticket in mijn handen. 40 A. Ok, zelfde als vorig jaar. Ik sta op delfde plaats als vorig jaar te wachten. Inderdaad, als je nu goed kijkt zie je beide boten liggen. Terwijl ik wacht komt een medewerker van Colorline aanlopen, telt de motoren en campers en staat daarna mijn motor met bepakking te bekijken😂 Het is zover. Ik rij op en bind de motor goed vast.

We vertrekken zo. Zometeen toegang verschaffen tot het buffet en rustig naar Larvik dobberen. Ik loop er trouwens wel als een schooier bij met een kortebroek en motorlaarzen😅. Ik zit nu op het dek en ruik een bekende lucht. Ruikt als een koppeling. Misschien een camper die onder mijn neus staat? Of zou de boot ook een koppeling hebben? Daar over nadenkend: wat als de boot de krukas kapot heeft? Ik zie wel reddingsbootjes, die er overigens al erg nat uitzien (krukas misschien net gemaakt?) Maar roeispanen zie ik nergens. Zijn wel mensen zat aan boord, maja.... onderweg op zee is het erg grijs. Hoop wel dat de weergoden een warm welkom in petto hebben in Larvik.

Nog 1,5 uur varen en de verveling begint toe te slaan. Wel lekker als je geen stress hebt van het pakken dan de verkeerde boot, maar het levert je wel weer verveling op. Overigens snap ik nog steeds niet hoe het vorig jaar niet gelukt is. Denk dat ze het zich wel makkelijker kunnen maken voor de kassa medewerkers. Ze zouden het verkeer al best met borden naar de goede boot/incheck bali kunnen dirigeren. Voorkomt verwarring voor de kassamedewerker.

Van verveling ben ik verder aan het mijmeren. Zo bedenk ik mij hoe zo'n bootje gemaakt en bedacht is. Typisch zo'n idee wat ontstaan moet zijn in de kroeg. Iemand heeft natuurlijk rijen auto's zien staan in de haven en zag deze allemaal omkeren. Die man (of vrouw) moet vast gedacht hebben dat daar business in moest zitten. Ik denk dat een tunnel en brug te duur waren en daarom hebben ze maar 2 bootjes gemaakt. Wat een investering moet dat geweest zijn en hoe lang zouden ze over de verhoudingen nagedacht hebben? Vermogen van de motor, verbruik, snelheid waarmee je kunt oversteken, personeels bezettingen op de boot, hoe omgaan met verstekelingen? Best respect voor die persoon die deze handschoen van de verbinding tussen denemarken en noorwegen heeft opgepakt en daar de eerste manschappen bij gevonden heeft die hem verder hielpen. Als iemand mij een dergelijk idee zou vertellen zou mijn eerste vraag zijn hoe diep zijn glas gister was😂. Het is bijna onmogelijk om een inschatting te maken van de omzet van 1 overtocht. Het maakt mij hoe langer hoe nieuwsgieriger. En wat zou de motivatie van iemand zijn om op de boot te gaan werken? Elke dag dezelfde route en hetzelfde werk.... als monteur kun je alleen maar hopen dat er iets stuk gaat zodat je wat te doen hebt onderweg? Rare gedachtes weer. Maar ach, collega's thuis zouden zeggen: als dat alles is😂😂😂 sommige zijn wel wat van mij gewent. Hahaha. Maar goed. Moet wel serieus blijven, is nu tenslotte vakantie. Iedereen die dit nu leest zal ook vast wel in de gaten hebben dat ik op de boot zit😝

We naderen Noorwegen. Ik kan de Noren al bijna horen zingen: zie ginds komt de boot uit Denemarken weer aan. Hij brengt ons Robin, ik zie hem al staan. Hoe hobbelt zijn reisgenoot de paden op en neer.... hahaha..... je moet je ergens mee vermaken als je niks te doen hebt.

Zo meteen weer klaar maken. Sowieso richting Høyjord en misschien pak ik al een stukje van de route van morgen mee. Zou nu namelijk maar 58 km zijn en morgen 415.

Oeeeeee. Geen woorden om dit geweldige land te omschrijven. We zijn gearriveerd in Larvik en uiteraard ook hier bij het verlaten van de boot controle...  afijn, mijn avontuur begint nu echt. Wat een heerlijke wegen en wat een plezier met deze motor. Ge-wel-dig. Ik wilde kamperen aan het water bij heimdal, helaas kon ik daar geen plaats vinden en versperde een vrachtwagen de weg. Ik begon dus maar aan de route van morgen en hield mijn ogen open op zoek naar een plek waardoor ik de vrachtwagen achter mij laat zag en snel een parkeerhaven op moest rijden. Uiteindelijk een super plek gevonden. Nou ja, super. Meteen maar de deet erbij tegen de vliegjes. Ik zet snel mijn kamp op en kook wat noodles. Ik had op de boot goed gelunchd zeg maar😏. Voordeel is dat ik nog wat brood voor morgenvroeg heb. Morgen wel een winkel opzoeken voor ontbijt van woensdag. Mijn telefoon opladen onder het rijden geeft wat problemen. Kabeltje blijft niet zitten. Maja.... als dat alles is.....

Ik zit gezellig bij mijn vuurtje tot er plots een auto stopt en een deur open gaat. Mijn hartslag gaat toch wat sneller nu...... een wildplasser. Haahha. Och ja. Als dat......

Nu al zin in morgen om een heerlijke route te rijden. Dit smaakt naar meer. Veel meer.

1. Ity:
    29 juli 2019
    De oversteek is je gelukt, dus nu heerlijk gaan genieten.
    Ik heb met een glimlach en af en toe met een gulle lach je reisverhaal gelezen.
  2. Van Duren:
    29 juli 2019
    Heel leuk om je reactie te lezen Ity. Genieten lukt zeker hier.
  3. Yvon strijbos:
    29 juli 2019
    Dat is pas echt kamperen. goede reis verder.
  4. Fred:
    2 augustus 2019
    Geen mooier land dan Noorwegen. Geniet lekker!